De leden van de Zutphense
Klik op een van onze leden om naar zijn/haar foto’s te gaan.
De leden van de Zutphense
Klik op een van onze leden om naar zijn/haar foto’s te gaan.
Klik op een van onze leden om naar zijn/haar foto’s te gaan.
Klik op een van onze leden om naar zijn/haar foto’s te gaan.
Voor Janneke is het een uitdaging om de ervaring van een waarneming precies vast te leggen met haar camera. Een voortdurend leerproces: oog, hart en techniek op één lijn.
Begonnen met fotograferen in de jaren zeventig, zwart/wit, zelf ontwikkelen en afdrukken. Vanaf 1981 verdween het fotograferen voor lange tijd naar de achtergrond. In 1998 de hobby opnieuw met veel passie opgepakt, nu digitaal. Haar voorkeur gaat momenteel uit naar het fotograferen van landschappen, mensen in hun omgeving en portretten.
Jos is een hobbyfotograaf die voornamelijk foto’s maakt die niet vooraf gepland zijn. M’n camera gaat vrijwel altijd mee, waar hij ook gaat. Thema’s zijn vooral mensen, natuur, vogels, architectuur . Musea zijn een aparte plek waar ik graag mensen ipv. de kunst fotografeer. Het beeld staat voorop, natuurlijk, maar hij streeft naar steeds betere foto techniek en – kwaliteit. Zwart wit is een grote uitdaging.
Website: https://jbfotografie.jouwweb.nl/
Frank richt zich op het portret en het figuur. Hij is daarbij met name geboeid door de tegenstelling tussen mooi en echt, tussen geposeerd en natuurlijk. Zijn inspiratie is het klassieke portret van begin 1900, vorm gegeven met de moderne techniek. Zijn figuurstudies gaan over de lijnen, de vormen en structuren van het lichaam. Op locatie wordt dit met vormen en/of structuren in bijvoorbeeld de natuur en vervallen gebouwen. Hij beperkt zich tot het minimale, waardoor niets van het eigenlijke onderwerp kan afleiden. Het menselijk lichaam als een kunstwerk. De basis is hierbij veelal het zwart/wit beeld.
André fotografeert al tientallen jaren. Het verhalende heeft zijn voorkeur. Foto’s die als een serie moeten worden getoond of een foto van mensen die hij ontmoet. Naast het ‘vrije werk’ fotografeert André sinds 2019 voor een ‘wijkglossy’ in de wijk Schuytgraaf in Arnhem Zuid. Het fotograferen van mensen betekent ook contact maken, snel handelen en regisseren om de tekst in een artikel met een of meerdere foto’s te versterken. Daar geniet hij van.
Fotografie is voor Cees een middel om te spelen met beelden waarin een verhaal wordt vermengd met vorm, licht en soms kleur. Interessant zijn beelden waar historie en maatschappelijke ontwikkelingen elkaar raken. Het moet dan ook meer zijn dan het maken van een mooie foto. Het is daarmee vaak een zoektocht van wat wil ik laten zien. Fotografie gaat immers over je zelf. Over je drijfveren maar ook over je beperkingen. Kortom een zoektocht in een wereld waarin hij op weg is, soms zonder dat hij weet waar het eindigt
Monika fotografeert niet 1 bepaalde richting. Ze vindt veel leuk om te doen, alleen mensen fotograferen doet ze zo min mogelijk. Macro, natuur, landschappen, alles wat oud en versleten is, van roest tot oude, vervallen gebouwen. Het maakt haar niet uit. De laatste jaren fotografeert ze vooral met haar mobiel en probeert ze aan standaard foto’s een eigen draai te geven.
Al op jonge leeftijd werd zijn interesse gewekt voor fotografie en ging hij samen met zijn vader de doka in, zwart-wit films ontwikkelen en afdrukken …..
Peter heeft vele jaren als ‘hobby’ voornamelijk reisfoto’s gemaakt. Nu hij sinds 2020 meer tijd heeft is hij vaak in de natuur te vinden om zijn hobby verder uit te bouwen en te ontwikkelen. Een zoektocht die nog maar net begonnen is. Natuur, architectuur, bouwkunst, schilderkunst …. allemaal bronnen van inspiratie.
Het liefst fotografeert Teun tijdens zijn reizen. Zijn liefde voor de natuur, zijn zoektocht daar de essentie en zijn behoefte aan abstractie zien we als een rode draad door zijn foto’s. Vaak intuïtief, soms betrokken, dan weer afstandelijk, maar altijd respectvol.
Schoonheid en sfeer van het beeld staan voorop voor Sandra. Ze zoekt dat onder andere in details, vervreemdende beelden, schaduwen of spiegelingen; op straat, in de natuur of in een stilleven. Het lijnenspel, vormen en structuren moeten een spannend beeld creëren dat verwondering oplevert. Juist in het creëren van soms onherkenbare beelden ligt haar kracht.
Fibre-art.nl
Als je zelf niet graag op de foto gaat, kan je maar een ding doen, gewoon zelf gaan fotograferen, en dat is Gerard dus ca 40 jaar geleden gaan doen. Portret/mensen, op straat of in een studio, emotie is de rode draad die de foto’s verbindt. Met de mogelijkheden van het digitale tijdperk zijn daar ook samengestelde beelden bij gekomen, waarin hij zijn fantasie volledig de vrije loop laat, vooral geïnspireerd door de surrealistische schilderkunst.
De passie voor natuur heeft Michel al van kinds af aan. De afgelopen 10 jaar kwam daar de passie voor fotografie bij. Landschapsfotografie geeft hem rust en mooie contacten. Hij is leergierig en kijkt af en toe ook naar het industriële. Het buiten zijn en de verwondering voor landschappen en natuur vinden zijn weg in de foto’s die hij maakt zonder de echtheid van het beeld te veranderen. Deze echtheid van wat hij tegenkomt is voor hem belangrijk. De toevallige ontmoetingen en gesprekken werken door in de beelden die hij maakt.
De passie voor fotografie is voor Frankje ontstaan als verdieping op haar passie voor IJsland. Hoewel ze al lang lang fotografeert, het liefst in de natuur, legt ze de laatste jaren de kleuren, de eenvoud en de vormen van dit land vast. Haar foto’s variëren van contrastrijk en fel in kleur tot monotone beelden. Meestal fotografeert ze landschappen, maar recentelijk richt ze zich ook op vogelfotografie.
Naast deze focus op IJsland gaat ze ook graag in eigen land op pad met de camera om te zoeken naar mooie lijnen, een mooi standpunt of speciaal moment om een boeiende foto te maken.
Fotograferen is voor Jim vooral veel en intens kijken om de essentie van het moment of de plek te kunnen vangen in een beeld. Hij geniet van de fascinatie van het moment, een lichtval, een interactie tussen mensen, een situatie die nooit meer terug komt, maar iets zegt over onze wereld. Hij zoekt de balans tussen het technisch/creatieve proces; een beeld maken zoals je het gezien en het esthetisch/emotionele van de fotografie; de schoonheid, de ontroering of de emotie. Jim is lid van de landelijke gespreksgroepen ”Architectuur” en “Internationaal” van de Fotobond. Zijn werk was te zien op internationale fotosalons over de hele wereld.
Mylène fotografeert vanuit Verwondering. Mensen, die zich ieder op een eigen manier manifesteren in hun leef- en werkomgeving. Gebouwen, in belijning, vormgeving en detail gecombineerd met de gebruiksfunctie. De natuur waarin alles wat leeft ook een eigen plek en uiting heeft. Levensstijl en kunst. Als een rode draad is het allemaal met elkaar verweven. Zij wil verder kijken en een persoonlijk beeldverslag maken, dat de moeite waard is! Na afronding van de fotovakschool is zij sinds 2009 als zelfstandig fotografe actief.
Telefoon +31 55 355 81 72 / Mobiel +31 652 23 31 10
Fotografie/beeldmaken is voor haar een zoektocht naar unieke beelden.
Creatieve en samengestelde beelden hebben haar voorkeur,maar de diversiteit van haar beelden maakt dat ze niet in een hokje te plaatsen is.
Kleurrijke beelden worden afgewisselt met strak zwart wit en alles daartussenin.
www.lucykiewiet.nl
John fotografeert sinds de jaren 80. Zijn specialiteit is moderne architectuur, beeldbewerking en stillevens. Hij houdt van eenvoudige composities, strakke lijnen en spiegelingen. Bij de stillevens maakt hij gebruik van keukenattributen, zoals bestek, bakringen en een glasplaatje uit de koelkast. De architectuurfoto’s krijgen een toenemend abstract karakter door selectie van gedeelten van een bouwwerk, invoegende lijnen en door gebruik te maken van voorwerpen waarmee een gebouw kan worden gesuggereerd.
Shantan Kumarasamy is een professionele fotograaf van portretten, lifestyle en fine-art. Hij begon zijn fotografische carrière in Duitsland in zijn eigen studio en galerie, waar hij zijn klanten gedurende tien jaar bediende. Zijn werk staat bekend om zijn eenvoud en authenticiteit.
Ik ben vele jaren als fotograaf werkzaam geweest voor Natuurmonumenten, met vaak als opdracht het in beeld brengen van nieuw verworven terrein, en de elk jaar terugkerende oogstfeesten. Daavoor moest ik vaak de natuur in, en had de beschikking over een eigen PC waarop alle beelden gezet werden,. Onder invloed van de opkomende en elk jaar beter wordende camera’s in de smartphones, werd de noodzaak voor dit werk elk jaar minder, en werk ik sinds eind 2023 ook niet meer als vrijwilliger voor Natuurmonumenten in Loenen. De laatste jaren maak ik reportages van optredens van bevriende groepen, o.a. het koor No Dubio in Brummen enToonkunst uit Zutphen, zowel in de Pancratius- kerk in Brummen als in de Buitensoos in Zutphen. Ook heb ik op verzoek van de nabestaanden de teraardebestelling van 2 meer of minder oppervlakkige kennissen mogen fotograferen.
Anneke fotografeert haar omgeving zoals deze is. Met name op momenten dat de natuur van zich laat spreken en wonderlijke patronen schept. Vooral water in al haar verschijningsvormen is voor haar een bron van inspiratie. Water in beweging verstilt door de vrieskou of door lange sluitertijden, of vormt zich als ijs om een groen sprietje gras. In de nabewerking zorgt zij voor een extra laag in de foto, zodat de beschouwer niet meteen weet wat er te zien is.
Weglaten is voor Hans de essentie van fotograferen. Leegte is geen leegte als er te veel te zien is. Ongewoon is niet ongewoon als er te veel gewoons op staat. Voor hem wordt de kracht van een foto vooral bepaald door wat buiten beeld gehouden is. Paradox: alleen de fotograaf weet wat weggelaten is…… Desondanks hoopt Hans dat ook anderen zijn favoriete foto’s weten te waarderen.
Gert Jan kreeg belangstelling voor de fotografie in de jaren zeventig toen hij in Amsterdam woonde, hij maakte daar foto’s van zijn stad, zijn gezin en zijn vrienden, alles in zwart/wit en natuurlijk licht. De sfeer in zijn recente foto’s wordt bepaald door de monochrome en ingetogen kleuren. De landschappen hebben naast ruimtelijkheid ook veel structuur, het is een soort kenmerk van zijn kijken geworden.
Fred fotografeert alles wat los en vast zit. Op de fotovakschool is hij wel er wel achter gekomen dat het fotograferen van mensen voor hem de mooiste uitdaging is. Dat kunnen zowel portret – als groepsfoto’s zijn. Na het afronden van de fotovakschool is hij zich daarom gaan toeleggen op portretfoto’s, familieshoots, evenementen, content voor websites waar de mens centraal staat en begrafenissen.
www.fredmeijerfoto.nl
Vrouwen. René mag graag naar anders soortige fotografie kijken, maar wordt over het algemeen wel het meest geïnspireerd door foto’s waar vrouwen op staan. Hij fotografeert vrouwen als beeldende vorm, minimalistischer ook, meer naar de essentie. Symmetrie is een grote rol gaan spelen, mede door het kader van het vierkante formaat. Daar waar hij voorheen alles in zwart-wit fotografeerde, is het de laatste jaren alleen maar kleur. Sfeer is daarbij een bepalende factor in de beelden geworden.
Paul heeft al vele kanten van de fotografie onderzocht en uitgeprobeerd.
Een opleiding aan de fotoacademie in Amsterdam en workshops geven hem een schat aan kennis en ervaring. De fotografie gebruikt hij om te registreren, te proberen en te onderzoeken van wat er in het leven om hem heen gebeurd. Het fotograferen van mensen is wat hij het liefste doet . Bruiloften, gezinnen en modelfotografie of gewoon de mens op straat.
Jos fotografeert graag mensen op straat en in hun eigen omgeving. Zij vindt het belangrijk dat in het beeld als het ware iets gebeurt. Ook stemming en sfeer laat zij graag meespelen. Analoog deed zij bijna alles in zwart/wit. Nu zij digitaal fotografeert komt er steeds meer in kleur. Maar zij houdt ook nog van zwart/wit.
Pierre heeft in de loop der jaren een passie voor fotograferen ontwikkeld. De wereld om hem heen is een blijvende inspiratiebron. Naast gebruikelijke fotografie als reportages, portretten en landschappen, houdt hij zich veel bezig met verhalende en geënsceneerde fotografie. Hij speelt zelf de acteur in zijn selfie-verhalen, waarbij veelvuldig zijn virtuele broer optreedt. Surrealisme, vervreemding en humor spelen een hoofdrol in zijn creaties. De meer-lagen techniek in Photoshop behoort tot zijn gereedschap. Pierre is lid van de Landelijke Groep Creatief van de Koninklijke Fotobond. ‘Schrijfkunsten met licht’ is zijn motto!
Toen Angêl haar eerste spiegelreflexcamera kocht in 1990 ontdekte ze pas haar ware passie. Na veel andere creatieve cursussen viel hier alles samen: kleuren, vormen, lijnen, structuren, compositie, licht en vooral de spanning van het moment. Het gaat haar niet om de techniek, maar om de creativiteit. Een beeld zegt meer dan 1000 woorden. Onderwerpen zijn divers: architectuur, mensen en natuur. Ze wil veel leren en zich verder ontwikkelen. Ze geeft zelf ook cursussen digitale fotografie.
Mensen hebben altijd wat te vertellen, ook al zeggen ze niets. Hun uitstraling, gecombineerd met de omgeving, zorgt vaak voor een sfeervol beeld. Ook verlaten fabriekspanden, huizen en terreinen die de sporen laten zien van verdwenen activiteiten zijn een mooi onderwerp. Het liefst maakt Peter zijn foto’s dan ook buiten, zo min mogelijk geposeerd, het moet spontaan ontstaan. Een meer of mindere bewerking van de foto’s mag best, als het maar de zeggingskracht verhoogt.
Het gewone op een bijzondere manier fotografisch presenteren, dat is de uitdaging waar Hans voldoening in vindt. Zoeken naar lijnen, interessante vormen en perspectieven. Hij doet dit bij voorkeur in stedelijke en industriële landschappen. Kleur gebruikt hij op een bescheiden manier en werkt ook graag in zwart wit. Hans fotografeert al vanaf zijn jeugd maar met de komst van de digitale camera is hij het intensiever gaan doen en ziet fotobewerking als de finish in touch van de foto.
»Rudi Verhagen
Rudi legt zich al jaren toe op straatfotografie. Er wordt zo weinig mogelijk ingegrepen in de situatie, het gaat om het leven zoals het is. Zijn favoriete jachtterrein is de straat; onopvallend rondstruinen, ondertussen scherp observeren en wachtend op dat ene moment dat alles samenkomt. Fotograferen gebeurt op intuïtie, losjes en zonder teveel na te denken. Cruciaal is de selectie achteraf, op zoek naar het beeld dat werkt. Sinds enige tijd past hij de zwart-wit eindbewerking toe na jarenlang in kleur gewerkt te hebben.